در حیرت

مقاله علمی از پایان نامه ارشد

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۶ ب.ظ
بالاخره امروز نسخه نهایی مقاله انگلیسی پروژه ارشدم را آماده کردم و برای ویرایش به استادم فرستادم. از پایان ارشد تا کنون دو سال می گذرد و این مدت زمان خوبی برای نوشتن مقاله‌ی حاصل از پروژه ام بود. راستش ابتدا قصد نداشتم مقاله ای از کارم در آورم. نه آنقدر کارم علمی بود که بتوانم بگویم قدمی در راه پیشرفت علم است و نه آنقدر صنعتی و کاربردی که بگویم دردی از این عالم دوا خواهد کرد. با این حال وقتی اهمیت زیاد مقاله را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دیدم و مقالاتی را دیدم ،که هم کلاسی هایم از کارهای به مراتب ضعیفتر از من درآورده اند، تصمیم گرفتم جدی پی اش را بگیرم. از طرف دیگر هم قبل از دیدن مقالات هم کلاسی هایم، اعتماد به نفس کافی را برای نوشتن مقاله انگلیسی و جمع کردن داده های پروژه ام نداشتم. این کار را چنان بزرگ و سخت می دانستم که همیشه در انجامش تنبلی می کردم و به تعویقش می انداختم. باید اعتراف کنم که در خیلی کارها، از جمله همین نوشتن مقاله، جزء گروه پیرو هستم. گروه پیرو برخلاف گروه پیشرو وقتی به کار جدیدی دست می زنند که از مسیر انجام آن با خبر باشند و ریسک و خطر احتمالی آن را به چشم دیده باشند. اینجا هم من تا مقالات دوستان و هم کلاسی هایم را ندیدم و از توانایی خودم با خبر نشدم دست به کار نشدم. برای نوشتن این مقاله از ابزارهای سودمندی بهره بردم. ابزارهایی که کارم را خیلی راحتتر کرد. مثلا برای ارجاع به منابع از EndNote استفاده کردم. نرم افزار اصلاح متنِ Ginger هم یکی دیگر از این نرم افزارها بود. فکر میکنم چنین نرم افزارهایی ابزارهای خوبی برای نوشتن مقاله هستند و کار را برای نویسنده آسانتر می کنند. قصد دارم در پست جداگانه ای درباره تجربه ام از نوشتن یک مقاله انگلیسی و کاربرد این ابزارها بنویسم. من هم اگر مقاله ام پذیرفته شود یکی از کسانی هستم که سوختی در قطار سریع السیر رشد علمی ایران ریخته اند. رشدی که بنا بر ادعای متولیان کشور ایران را در صدر کشورهای جهان قرار داده است و هر روز شتاب بیشتری می گیرد. امیدوارم لااقل این قطار در طی مسیرش، فایده ای برای کشور داشته باشد و مقالاتی که ما نویسندگانش هستیم به کاری بیاید. با تمام اینها تجربه نوشتن اولین مقاله علمی تجربه خوبی است و می توانم در آینده از آن برای پژوهش در حوزه های دیگر استفاده کنم. حوزه هایی که دغدغه ام باشند و نتیجه کار در آنها برای آینده کشور مفید باشد. پ.ن: مقاله ای که من نوشته ام در رشته زیست فناوری و به طور خاص درباره فروشویی زیستی است. فوشویی زیستی فرآیندی است که در طی آن باکتری ها و میکروارگانیسم ها فلزات را از مواد جامد حاوی آنها استخراج می کنند. مطالب مرتبط: چگونه یک مقاله علمی انگلیسی برای مجلات معتبر (ISI) بنویسیم؟ رشد علمی ایران، توهم یا واقعیت؟!
  • حیران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی