در حیرت

ترانه های به یاد ماندنی: ای ساربان آهسته رو!

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۱، ۰۶:۵۱ ق.ظ
"ای ساربان" را سعدی، شاعر توانای فارسی، سروده است. سعدی در این شعر به ظرافت تابلویی را تصویر می کند که در آن معشوقش همراه کاروانی در حال رفتن است و در این حین عاشق چنان زار و پریشان است که گویی جان از بدنش در حال رفتن است. با اینکه یار او بر عهدش وفادار نبوده و بر او بسیار بیداد کرده است اما همچنان در دلش جای دارد و در رفتنش می خواهد زمین و زمان را بر هم بدوزد. این چنین عاشق درمانده است و حتی حاضر است آنقدر بگرید که زمین گل شود و کاروان از رفتن باز ماند.این شعر را تا کنون 18 نفر در دستگاه ها و سبک های مختلف خوانده اند. از این بین اما سه اجرایی را که کیفیت بهتری داشته اند آورده ام. ای ساربان آهسته رو کآرام جانم می‌رود                    وآن دل که با خود داشتم با دلستانم می‌رود من مانده‌ام مهجور از او بیچاره و رنجور از او                 گویی که نیشی دور از او در استخوانم می‌رود گفتم به نیرنگ و فسون پنهان کنم ریش درون              پنهان نمی‌ماند که خون بر آستانم می‌رود محمل بدار ای ساروان تندی مکن با کاروان                  کز عشق آن سرو روان گویی روانم می‌رود او می‌رود دامن کشان من زهر تنهایی چشان             دیگر مپرس از من نشان کز دل نشانم می‌رود برگشت یار سرکشم بگذاشت عیش ناخوشم             چون مجمری پرآتشم کز سر دخانم می‌رود با آن همه بیداد او وین عهد بی‌بنیاد او                         در سینه دارم یاد او یا بر زبانم می‌رود بازآی و بر چشمم نشین ای دلستان نازنین                  کآشوب و فریاد از زمین بر آسمانم می‌رود شب تا سحر می‌نغنوم و اندرز کس می‌نشنوم              وین ره نه قاصد می‌روم کز کف عنانم می‌رود گفتم بگریم تا ابل چون خر فروماند به گل                       وین نیز نتوانم که دل با کاروانم می‌رود صبر از وصال یار من برگشتن از دلدار من                        گر چه نباشد کار من هم کار از آنم می‌رود در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن می‌رود          من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم سعدی فغان از دست ما لایق نبود ای بی‌وفا                  طاقت نمیارم جفا کار از فغانم می‌رود دانلود ترانه "ای ساربان"----------------------------با صدای استاد شجریانبا صدای شهرام ناظریبا صدای مختابادمنبع ترانه ها: الوند موزیک
  • حیران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی