در حیرت

حسرت های زندگی

شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۱، ۰۶:۰۳ ق.ظ
جایی خوانده بودم آدمی وقتی به میانسالی می رسد، به میانه ی راه مرگ و تولد، هم پر از حسرت می شود و هم پر از امید. از یک طرف به گذشته می نگرد و حسرت می خورد بابت لحظه های گذشته و از طرف دیگر به آینده و امیدوار برای آنکه لحظه های خوب دیگری در راه است! من اما گویی زودتر از اینها دچار این حالت شده ام. مدتی است حسرت بسیاری از چیزهایی را می خورم که از دست داده ام  و افسوس تمام وجودم را فرا میگیرد. انگار بر سر قله ای ایستاده ام و دارم از بالا راهی را می بینم که آمده ام. تمام پیچ و خم ها و زیبایی ها و سختی هایش را. آن وقت افسوس می خورم بابت توقف هایی که کردم و باید راه می آمدم؛ و بعد بابت رفتن هایی که باید می ایستادم و به راهم ادامه دادم. بابت تمام مناظر زیبایی که از دست دادم. تمام راه هایی که طی نشده باقی ماند و تمام راه هایی که پر بود از کلوخ و سنگ! بعد از آن تنها کاری که میتوانم کنم گوش زد روزها، ساعت ها و لحظه هایی است که آدمیان حواسشان به آنها نیست. اینکه به دانشجویی که سال دوم دانشگاه است یادآوری کنم که قدر این روزها را بداند و تا می تواند از آن استفاده کند. به دو نفر که یکدیگر را دوست دارند بگویم که قدر هم را بدانید و از بودنتان با هم لذت ببرید و خوش باشید. به کسی که کودکی دارد یادآوری کنم که در شیرین زبانی ها و بازی های پر از خلوص کودکش همراه شود و کار و خستگیش را بهانه دوری از او نکند. به ان کس که سالم است بگویم که با چیزهای بی ارزش خودش را ناراحت نکند و از سلامتی اش بهره ها ببرد. مدتی است کارم همین شده است، اینکه بنشینم و به آدم ها نگاه کنم و ببینم کجای زندگی شان حواسشان نیست. خودم را جای آنها بگذارم و ببینم باید قدر چه چیزها و جه لحظاتی را بدانند. یا اینکه تمام زندگی ام را واکاوم و افسوس تمام چیزهایی را بخورم که زمانی نمی دانستم مهم اند و ارزشمند! حسرت از آن دست حالت هایی است که وقتی سراغ آدمی بیاید جز غم و جز افسوس حاصلی ندارد. غمی که زنجیره کاش ها را به دنبال دارد. کاش هایی که محقق نشدند و همیشه جایی برای خودشان در گذشته دارند.  همه اینها را گفتم تا بگویم قدری در زندگی تان تأمل کنید. ببینید داشته هایتان چه هست و چه باید باشد. ببینید وقت و انرژی تان را چگونه صرف می کنید. آن وقت بدون اینکه به ای کاش بیفتید می توانید حسرت هایی را که شاید بعدا دچارش شوید دریابید و قدر نعمت های زندگی تان را، قدر لحظات ارزشمند را دریابید و همین حالا از حضورشان بهره مند شوید!
  • حیران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی